VRTilnca: USTVARIMO VRTOVE
PRIDRUŽI SE NAM - Posej seme in presenečen boš, kaj bo zraslo.
Strokovni podpornik projekta je podjetje Semenarna Ljubljana, ki je v lanskem šolskem letu vrtcem podarilo semena vrtnin, zelišč in cvetlic, letos pa nadgrajuje sodelovanje tudi s strokovnim svetovanjem pri vzgoji in negi različnih tipov vrtov, kot so mavrični, čajni, zeliščni, solatni, metuljev, medkulturni, ABC (A-anemona, B-brokoli...) in drugi. Letošnji moto sodelovanja Semenarne Ljubljana v projektu Šolska VRTilnica je pridelava lastne, zdrave hrane na vseh razpoložljivih površinah, kar pomeni tudi naložbo v višjo kakovost življenja prihodnjih rodov.
Vrtnarjenje naj zapolni naše življenje v vseh letnih časih, zato ni potrebno čakati na pomlad. Naj postanejo balkoni, terase in okenske police naše zelene oaze že danes. Namige in nasvete lahko poiščete na Facebook profilu „Svet, ki raste z vami.“ (kjer lahko strokovnjake Semenarne vprašate za nasvet).
Ste ZA?
Vrtci naj bi predstavljali prostor za raziskovanje, učenje in življenje. Otrokom je potrebno zagotoviti, da si pridobijo uporabna znanja na temelju izkušenj, s pomočjo raziskovanja, poskusov ter pridobivanja praktičnih znanj.
Vrt kot sestavni del okolice vrtca omogoča velike možnosti za izvajanje različnih oblik aktivnosti v okviru raziskovanja: raziskovanje v naravi in osvajanje novih znanj, in to vse v zdravem okolju.
Vrtovi lahko postanejo mesto za osvajanje novih znanj, osvajanje novih veščin in navad.
Verjetno se boste že na začetku vprašali? Kaj pa, če nimamo pogojev za ureditev vrta v okolici vrtca? V projektu VRTilnica ni nujno potrebna zunanja površina. Začnimo v igralnici na okenskih policah ali na posebni mizici blizu okna, kjer bo vedno na razpolago svetloba za naš majhen vrtiček. Ustvarimo majhen »raziskovalni vrtičkarski center.«
Pridružite se nam na vrtiljaku najlepših vrtov.
Letošnja novost bo tudi NATEČAJ za najlepši in najuspešnejši vrt posajen z avtohtonimi slovenskimi sortami.
Semenarna Ljubljana bo vrtcem, ki bodo zainteresirane za urejanje vrtov z avtohtonimi slovenskimi sortami priskočila na pomoč s svetovanjem in predavanjem na temo slovenskih avtohtonih sort. Natečaj bo potekal pomladi 2013 – vsa navodila v zvezi s prijavo na natečaj bodo na spletni strani Ekošole v začetku leta 2013.
PEDAGOŠKO DIDAKTIČNA IZHODIŠČA
- Vrt predstavlja izredno vzgojno noto, če je dobro omišljen, estetsko urejen ter organizacijsko in tehnično dobro postavljen… Velikost, izgled in organizacija vrtov je stvar posameznega vrtca.
- Vrtovi naj predstavljajo realizacijo rednega vzgojno izobraževalnega dela, kot enega izmed temeljev vzgojnega izobraževanja. Aktivnost otroka je, da dela sam, razume zakaj dela, ne da je samo pasivni opazovalec. Katere so možnosti oblik dela in aktivnosti v vrtovih? Eksperimenti, praktična dela, različne oblike samostojnega učenja, delo v skupinah…
- Vrtovi so lahko čudovit način uporabe dvorišča vrtca kot učilnica. Z njimi lahko povežemo otroke z naravo, ki je glavni vir njihove prehrane, jih naučimo osnov vrtnarjenja in spretnosti ter znanja. Z vrtovi lahko dosežemo več izobraževalnih ciljev, vključno z vzgajanjem otrok za družbeno odgovornost do okolja, odgovornost za žive rastline ter s tem posledično navajanje otrok na zdrav način življenja.
- V okviru vrtov se omogoča interes otrok za ekološko vzgojo ter zdrav način življenja.
- Izkušnje mnogih držav dokazujejo, da je veliko učnih ciljev rednega vzgojno izobraževalnega dela mogoče kvalitetno povezati s vrtovi, ker lahko prav vrtovi predstavljajo posebna mesta za praktično preverjanje osvojenega teoretičnega znanja, in spoznavanje novih stvari preko poskusov, eksperimentiranja, raziskovanja in proučevanja konkretno v naravi…
- Cilji in prednosti vrtov:
- Otroci se navajajo na potrpežljivost, sodelovanje, timsko delo, si pridobivajo nova znanja, spretnosti.
- Otroci si pridobijo nove spretnosti in znanja, ki so ključnega pomena za učinkovit trajnostni razvoj 21. stoletja.
- Vrt ponuja različne oblike in načine učenja.
- Otroci preživijo več prostega časa v naravi.
- Okolice vrtcev in prostori bodo lepši, lepo urejeni.
NE POZABI...
1. Vrt je lahko različnih razsežnosti. Če ne razpolagate z veliko površino, začnite postopoma. Vrt je lahko tudi na okenskih policah (zaboji, škatle, lončki). Lahko začnemo tudi s postavljanjem večjih posod, zabojnikov na dvorišču, ali igrišču…
- Izdelajmo si koledar opravil po mesecih, vrtni koledar: datum zasaditve, pomembne dogodke...
- V aktivnosti povabite starše. Poskrbite za vrt tudi med poletnimi počitnicami. Npr. vsakdo je za vrt odgovoren en teden…
- Spremljajte svoje vrtove s pomočjo fotografiranja, umetniških del, pesmi, o njem se pogovarjate.
RAZLIČNA SEMENA, RAZLIČNI VRTOVI
- ABC vrt (A artičoka, B brokoli…)
- Zelenjavno jušni vrt (katere zelenjavo lahko uporabijo v kuhinji za šolsko kosilo: zelenjavne juhe).
- Barvni vrt, mavrični vrt (glede na barve).
- Dinozavrov vrt: veliko rastlin, ki so živeli v času dinozavrov, še danes uspevajo…raziskujte katere…).
- Začaran vrt: koruzni labirint, sončnična utrdba, mesta za skrivanje).
- Čajni vrt.
- Zeliščni vrt.
- Solatni vrt.
- Metuljev vrt.
- Vrt s sončno uro.
- Ptičji vrt.
- Zgodovinski vrt (npr. avtohtone rastline za posamezno območje).
- Pica vrt (v obliki pice).
- Umetnostni vrt (z barvami ustvarijo neko sliko).
- Medkulturni vrt (kulture z drugih držav, če bodo seveda uspevale: arašidi, juta…).
- Eksperimentalni vrt : se navezuje na prejšnjega.
- Vrt naravnih zdravil.
- Sadni vrt.
- Vrt velikanov: buče…
- Nočni vrtovi: rastline, ki cvetijo samo ponoči…
- NOVOST – slovenski avtohtoni vrtiček: Ohranjanje avtohtonih slovenskih sort: katere so slovenske avtohtone sorte, preučevanje, spoznavanje….
KONČNA POROČILA
Vrtci ki se bodo odločili za projekt pošljejo na koncu šolskega leta fotografije vrta ter opis aktivnosti, ki so jih izvajale skozi šolsko leto. Najboljši trije vrtovi bodo ob koncu šolskega leta prejeli posebno priznanje in nagrado.
Pridružite se nam na vrtiljaku najlepših vrtov.