Odgovorno s hrano

Naravoslovje v vrtcu - čebele in cvetovi

Dodano: 2011-05-23 14:00:01
Fotografija prikazuje del aktivne in raziskovalne dejavnosti v naravi, na travniku.
V vrtcu Ribnica smo v tem šolskem letu izvedli temo iz naravoslovja ČEBELE IN CVETOVI. Iz prispevka je razviden potek dejavnosti in pridobivanje novih spoznanj o čebeli. Projekt je potekal v starosti 2-6 let. Sodelovalo je petnajst oddelkov.

 

EKOŠOLA je v svojem programu namenila posebno pozornost raziskovalnemu projektu na temo ČEBELE IN CVETOVI. Tudi mi smo se v letošnjem šolskem letu pridružili spoznavanju čebele. V projekt se je vključilo petnajst skupin, otroci stari od 2-6 let.

 

Zgodnje naravoslovje se začne že v prvih letih otrokovega življenja. Pa ne po zaslugi staršev in vzgojiteljev, pač pa zaradi njegove radovednosti in aktivnosti kot so: igra z mivko, nabiranje listov, opazovanje polža in čebele. Spoznavanje je naravna posledica občudovanja, saj se otrok prej ali slej vpraša od kod je priletel list na tla, kasneje pa tudi zakaj. Na ta način začenja razumevati pojave in procese, ki potekajo v naravi. In šele razumevanje dogajanj v naravi vodi k spoštovanju narave in odgovornemu ravnanju.

 

Morda se bo kdo vprašal, kaj že tako majhni se pogovarjajo o čebelah. Seveda, samo da pri izvedbi dejavnosti upoštevamo razvojne značilnosti otrok. Pri mlajših otrocih naj bi razvijali predvsem opazovanje, primerjanje,  sporočanje, pri malo starejših pa tudi sklepanje in napovedovanje.

Na vprašanje kaj že vedo o čebeli so 4-5 letni otroci povedali:

     -     ima tipalke, pa glavo, pa črne črte in rumene, leta s krili

-           nabirajo med, s cukrom ga naredijo

-           v roži srkajo med

-           lahko pičijo otroke

-           pride na rumeno rožo

-           čebelar je pri čebelah, ima polne lončke medu in jih prodaja,

-           čebele gredo v čebelnjak

-           z lončkom pobirajo med na roži

-           čebelo sem videla na trajektu, pa tudi v hlevu

-            

V daljšem časovnem obdobju so otroci nova spoznanja širili na aktivnostih:

-          spoznavali in opazovali čebele v neposrednem okolju, travniku, v tiskanih gradivih ter preko interneta

-          spoznavali pomen čebele za človeka

-          pogovori in pripovedovanja otrok – Kaj že vemo o čebelah, kaj smo spoznali

-          poslušali zgodbe in pravljice

-          oblikovali medenjake v pekariji

-          opazovali čebelnjake, spoznavali panjske končnice

-          primerjali človeka in čebelo

-          se seznanjali s škodljivimi ravnanji človeka

-          se igrali različne gibalne in didaktične igre

-          okušali med in ugotavljali njegove značilnosti

-     si pripravili napitek  iz medu

-          jedli zajtrk, črn kruh namazan z maslom in medom

-          likovno, glasbeno in plesno ustvarjali na temo čebela

 

 

 

Kaj pa so otroci povedali ob zaključku teme:

-          nabira medičino, cvetni prah

-          čebela piči z želom, potem umre,če pa želo ne ostane v koži, pa še živi

-          na travniku jih najpogosteje opazimo na regratu

-          pasejo se tudi v gozdu in sadovnjaku

-          čebela živi v panju, čebelnjaku, ki ga naredi čebelar

-          ima glavo,( tipalke, oči, žrelo, sesalo), trup z rumenimi in črnimi črtami, šest črnih nog, dva para kril, na zadku pa ima želo

-          pozimi se stisnejo skupaj in telovadijo

-          z voskom zalijejo luknjice

-          poznamo smrekov, hojin, cvetlični, akacijev in kostanjev med

-          marljiv kot čebela pomeni, da si priden, delaven cel dan kot čebela

-          ko nas čebela piči, damo želo počasi ven in na pik mrzel obkladek

-          čebele draži parfum, lak za lase, krema, krema, hitri gibi

-          ko v čebelnjaku gledamo čebele se oblečemo v čebelarsko obleko

-          v čebelji družini je matica, troti in majhne čebel

-          dela si delijo: matica nese jajčka, troti so debeli in leni, so očiji čebelicam

-          trot ne piči, ker nima žela, pozimi jih vržejo ven

-          delavke hodijo na pašo, so stražarke, dojilje, čistijo panj, gradijo sobice, satje

-          ko čebela najde pašo, zapleše in čebele vejo kam odleteti

-          imajo sovražnike. ptička čebelarja, pajke

 

Primerjava  izjav otrok ob začetku in  zaključku teme nam pove, da so otroci o čebeli že kar nekaj vedeli, da pa se je obseg in število informacij po končani izvedbi projekta zelo povečal in poglobil.  Ugotovili smo, da si je vsak otrok v okviru svojih sposobnosti razvijal svojo radovednost in tako širil vedenje o žuželki, ki je za človeka in naravo še kako pomembna. Do čebelic na igrišču vrtca in travniku so otroci sedaj veliko bolj pozorni in spoštljivi.

Tudi starši so spremljali našo temo, saj so otroci nove informacije razlagali doma, v družini.

Tudi majhni nosijo v sebi že pravo zakladnico znanja, katero mu dajete starši, pa tudi vrtec- vzgojitelji, ki vsak dan bogatimo otrokov pogled na svet.

 

vodja projekta, vzgojiteljica Mojca Trdan,
Vrtec Ribnica

PROJEKTI
Eko kviz

Ekokviz za srednje šole

Eko paket

Hrana ni za tjavendan

Raziskovalci biotske raznovrstnosti

Jaz, ti mi za Slovenijo

Znanje o gozdovih


POROČILO EKOŠOL